Big Brains of Boho: gratis studieplekken voor studenten middelbaar onderwijs in Borgerhout

Persbericht 17/05/2024

Het district Borgerhout stelt (gratis) studeerplekken voor middelbare scholieren voor onder de noemer ‘Big Brains of Boho’. Ook studenten van het middelbaar onderwijs zijn soms op zoek naar een rustige studeerplek. Het district ondersteunt verenigingen die tijdens de examenperiodes hun lokalen openstellen voor deze scholieren. Met de campagne ‘Big Brains of Boho’ vinden de jongeren de verschillende studeerplekken makkelijk terug.

Districtsschepen voor jeugd Omar Al Jattari vertelt:

"Big Brain is jongerentaal voor slimmerik. Helaas heeft niet elke Borgerhoutse slimmerik voldoende plek thuis om bijvoorbeeld zonder afleiding van broertjes of zusjes te studeren. Samen met enkele verenigingen investeren we dus graag in deze campagne, de jongeren en hun toekomst.”

Big Brain merchandise op maat

Vanaf nu kunnen jongeren dus hun rustige studeerplek ‘fixen’ door een simpele QR-code te scannen op de posters, latjes of stickers. Met de leuke stickers en handige meetlat uit de campagne kunnen ze daarnaast ook hun vrienden aansporen om hetzelfde te doen.

De studeerplekken zijn in de eerste plaats voor studenten uit het middelbaar onderwijs, al zijn studenten uit het hoger onderwijs uiteraard ook welkom. De plekken zijn ter beschikking in de examenperiodes van december en juni en veranderen elke examenperiode. Via de QR-code krijg je steeds de meest up-to-date info. Zo voorziet bib Vrede tijdens de examenperiode, naast de gewone lees- en studeerplekken, stille plekken die je kan reserveren via de website. Ook De Wereld van Rayaan voorziet studeerplekken in 't Werkhuys.

Studeren met sportieve pauze in een old school regime

Gembo BBC sprong al mee op de kar en biedt studeerplekken in hun cafetaria in sporthal Luisbekelaar. En ze hebben goed nagedacht over het concept: bij de Borgerhoutse basketbalclub denken ze aan de ouder (die toch graag wat controle ziet) door middel van een strak omlijnd regime, maar ook aan de student door hen een sportieve pauze te bieden in de sporthal (sport naar keuze).

Gembo-voorzitter Michel Albertijn legt uit:

“Old school studeren wordt het bij Gembo, met een duidelijk kader: 50 minuten studie en dan 10 minuten pauze. Smartphones blijven buiten bereik tot de pauze. Na twee uur studeren is het tijd voor beweging en een fris hoofd. Wanneer Smartschool roept, is gsm-gebruik uiteraard vanzelfsprekend. Bovendien is er een pc en enkele portables ter beschikking.

Zelf je verenigingslokaal openstellen?

Het district ondersteunt verenigingen die hun lokaal openstellen tijdens examenperiodes. Heb je interesse om jullie verenigingslokaal een volgende keer ook open te stellen? Dien dan zeker je ondersteuningsaanvraag in via de website van het district.

Kirsten Ramael Jeugdconsulent, District Borgerhout
Omar Al Jattari Schepen voor Jeugd en buurt Tuinwijk - Joe Englishstraat, District Borgerhout