Borgerhoutse handelaars zeggen plastic zakjes vaarwel tijdens Mei Plasticvrij

4/05/2023

Gedurende de maand mei neemt district Borgerhout, samen met de handelaarsvereniging en Ecofest vzw, deel aan de actie 'Mei Plasticvrij'. Omdat we met z'n allen nog steeds te veel plastic gebruiken, wil de handelaarsvereniging ‘BOHO 2140’ het goede voorbeeld geven. Dit jaar ligt de focus op het overtuigen van handelaars om geen plastic zakjes meer mee te geven.

Sensibilisering handelaars

Vorige jaren werd de Borgerhoutenaar aangemoedigd om plasticvrij of verpakkingsvrij te komen winkelen, in ruil daarvoor kregen ze gratis een herbruikbare winkeltas.

Districtsschepen voor middenstand, Mariam El Osri, legt uit:

“Dit jaar doen we het nog anders, want we willen heel wat handelaars overtuigen om zeker in mei geen plastic zakken gratis weg te geven en er op termijn volledig mee te stoppen. De boodschap van de Borgerhoutse handelaars aan de inwoners is dit jaar: neem een herbruikbare tas mee, een eigen potje, een caddy of fietstas. Toch vergeten? Klanten die komen winkelen zonder een herbruikbare tas, kunnen een unieke stoffen en wasmachinebestendige BOHO-zak kopen voor 1,5 euro."

Joost Sierens van handelaarsvereniging 'BOHO 2140' voegt er nog aan toe:

"Omdat het sensibiliseren van de handelaars niet altijd even gemakkelijk is, nemen we dit jaar vzw Ecofest onder de arm om een duidelijk verhaal en het wettelijk kader toe te lichten aan handelaars. Ieder deelnemende handelaar is herkenbaar aan de affiche aan de vitrine en biedt ook onze herkenbare herbruikbare winkeltas te koop aan".

Praktisch

Ondertussen doen ruim 70 handelaars mee aan de actie op zowel de Turnhoutsebaan als de Gitschotellei in Borgerhout. Ze zijn te herkennen aan de affiche die zichtbaar ophangt.

Wie graag een affiche wil ophangen om de actie extra zichtbaarheid te geven, kan deze ophalen in supermarkt Carrefour: Turnhoutsebaan 222, 2140 Borgerhout.

Mariam El Osri Districtsburgemeester. Bevoegd voor wijkoverleg, sport, middenstand, lokale economie, burgerlijke stand, District Borgerhout
Robby Hermans Deskundige inspraak en participatie Borgerhout, District Borgerhout